بیانیه هیات داوران جایزه چراغ 1402

هیچ چیز خوش‌تر از بودن در کنار هم و شادمانی برای طلوع دوباره خورشید و پایان شب طولانی نیست.
«جایزه چراغ» مفتخر است چون هفت دوره پیشین، امسال در شب یلدای سال ١۴٠٢، برگزیدگان این جایزه مستقل ترویج علم را معرفی و از چهره‌های موثر این دوره تقدیر کند.
مانند گذشته دبیر جایزه‌‌ با ارسال درخواست از دیدبانان چراغ که از بین جمعی از مروجان و ژورنالیست‌های علم انتخاب می‌‌شوند، فهرستی از نامزدان این دوره را گرداوری و پس از ارزیابی اولیه جدول نهایی را برای داوران جایزه که برگزیدگان سال‌های پیش جایزه چراغ به علاوه بانیان و دبیر جایزه هستند، ارسال کرد. ضمن سپاس‌گزاری از داوران عزیز و سپاس از کوشش فراوان دبیر جایزه، علی وکیلی با افتخار برگزیدگان جایزه چراغ سال ۱۴۰۲ را در سه بخش به این شرح اعلام می‌کنیم؛

در بخش «یک عمر ترویج علم» جایزه به شخصی تعلق می‌گیرد که سال‌ها کوشش وی در تدوین کتاب‌های زیست‌شناسی عمومی و تخصصی سبب آگاهی بسیاری از علاقه‌مندان به شناخت جهان و روش دانشگران در مطالعات علمی شده است. کمک به ایجاد و شکل‌گیری المپیاد‌ زیست شناسی، سخنرانی برای عموم و کمک به دسترسی اطلاعات دقیق و قابل فهم درباره زیست‌شنایی از او چهره ماندگار در ترویج علم‌ ایران‌ ساخته است. چراغ با افتخار جایزه «یک عمر ترویج علم» را به جناب آقای محمد کرام‌الدینی تقدیم‌ می‌کند.

در بخش «دانشگر مروج‌ علم‌» با یادآوری این نکته که هنوز دانشگرانی که جدا از فضای آکادمیک دست به کار ترویج علم برای عموم مردم بزنند بسیار اندک‌اند و جایزه چراغ امیدوار است با معرفی افراد موفق و موثر در این حوزه، دانشگران بیشتری به فعالیت‌های ترویج علمی علاقه‌مند شوند برگزیده امسال را معرفی می‌کند.
جایزه «دانشگر مروج علم سال ۱۴۰۲» به استاد برجسته دیرین‌شناسی تعلق می‌گیرد. او‌ که در میان تدریس در دانشگاه و فصل‌های باستان‌شناسی در گوشه‌کنار ایران از هر فرصت و مجالی برای عمومی‌سازی علم استفاده می‌کند و با کمک رسانه‌های جدید مثل پادکست و سخنرانی‌های اینستاگرامی و نشست‌های عمومی سعی در بیان چگونگی کشف مسیر زیست و تکامل انسان دارد. «جایزه دانشگر مروج علم چراغ ۱۴۰۲» با افتخار به انسان دیرین‌شناس برجسته، جناب آقای حامد وحدتی‌نسب تقدیم می‌شود.

«جایزه مروج علم سال» یکی از پرچالش‌ترین بخش‌های انتخاب هیئت داوران است؛ زیرا این بخش جایزه چراغ ضمن ارزیابی فعالیت‌های یک‌سال گذشته نامزدها به میزان اثرگذاری و شیوه و ابزار و خلاقیت‌های کار آن‌ها توجه ویژه‌ای دارد. داوران این دوره از بین شش نامزد اصلی این بخش ضمن تحسین تک‌تک نامزدهای ارجمند، در نهایت برگزیده هشتمین دوره چراغ را به این شرح انتخاب و معرفی می‌کند.
«جایزه مروج علم سال ۱۴۰۲» به پاس تلاش در آموزش خلاقانه ستاره‌شناسی به کودکان و همچنین تلاش پیگیرانه در آموختن شیوه‌های نو ترویج‌ علم از دیگر نقاط جهان و تلاش در انتقال و انطباق آن در فضاهای تجربی مانند کلاس‌های آموزشی آنلاین و تولید محتواهای آموزشی، تقدیم می‌شود به سرکار خانم شهرزاد میرسلطانی.

مفتخریم امسال برخلاف دو‌ سال گذشته در میهمانی کوچک چراغ در اولین روز زمستان دور هم باشیم‌ و جوایز را به برگزیدگان آن تقدیم‌ کنیم.

به امید روشنی، به امید آگاهى.